Joan Carles Vendrell Xirivella
L’Havana - Gandia
2012 - 2014
ISBN PDF: 978-84-16371-40-2
ArtGerut Ediciones
Si vols veure'l o descarregar-lo, el link és a sota.
Aitana sempre ho sabia tot / però cada dia hi tornaves... Aitana esdevé una metàfora de la vida viscuda, però també de la no viscuda, d’allò que tothom aspira a ser i d’allò que realment és. La vida en majúscules davant un mateix també en majúscules, cara a cara un a l’altre. Aitana ens capfica en una història d’amor i de vivències, però també de desamor i de renúncies, on el protagonista no és exactament una dona ni una vida, sinó diverses, tot al mateix temps i tot entremesclat i desordenat con la vida mateix, com una cadena que es configura anella a anella. Proposa un recorregut des de la vivència que no des de l’experiència -perquè l’experiència és passatgera, però la vivència és el solatge que ens queda-, i realitza aquest viatge mitjançant una veu poètica dura, per sobre de la tècnica i els plantejaments formals, verbalitzar sense verbalisme, una aproximació a un tema etern: Què som? Què volíem ser? Què podrem ser? Què podríem ser? Què ens hem deixat pel camí? Què hem estimat? Què estimen? Intenta donar resposta a tots aquests interrogants sentimentalment però sense sentimentalisme, una resposta en què predomina la voluntat de sinceritat i d’autocomunicació de la pròpia vivència, s’imposa, doncs, una certa reflexió, un diàleg d’un amb un mateix.
Ací, ací, ací,
on comença i acaba la mar,
en aquesta illa meua.
Plàcidament la sang dels morts
s’ha tornat neu blanca.
Mai em vas dir que m’estimaves i em feies l’amor,
i jo també et feia l’amor, i jo també t’estimava.
Em va dir que ja no vindries.
Aitana sempre ho sabia tot,
però cada dia hi tornaves.
És com si de cop m’hagués quedat sol.
He hagut d’aprendre a reconèixer
en la distància els teus ulls,
la teua olor, el teu sexe,
i en absència, estimar-te.
Sent com em crida l’avi, un xiquet,
veus d’Ausiàs, d’Espriu, d’Estellés,
i l’abisme dels meus ulls.
Qui sóc? Cante a la meua tomba.